Tablets? It’s the content, stupid…

Het eindejaar is in aantocht. Tijd voor de lijstjes dus. Hét gespreksonderwerp voor uitgevers in 2010 was zonder twijfel de iPad. De eerste evaluaties en conclusies over de news apps worden stilaan gepubliceerd: aantal gebruikers, aantal downloads, verdienmodellen, paid content, advertising, … Maar waar we nog het meest van al mee worstelen blijft: de content. De iPad is inmiddels acht maanden op de markt maar een succesformule om je content in een tablet geoptimaliseerd jasje te stoppen hebben we nog niet gevonden.

Innovation Media Consulting doet een stap in die richting en stelt dat uitgevers hun storytelling opnieuw moeten heruitvinden. Tablets bieden niet alleen een manier aan om nieuws te lezen maar ook om te kijken en aan te raken. Dit hebben veel uitgevers vandaag nog niet begrepen. Hoe komt het dat de consument de gemiddelde app maar met een matige score van 2,5 sterren waardeert? Omdat de inhoud gewoon als digitale pdf wordt voorgesteld? Of omdat ze overstelpt worden met een overdosis video’s, audio and buzz? Innovation Media Consulting stelt hier de 70/20/10 regel voor. 70% van de tablet content wordt herbruikt van de krant, 20% is tablet geoptimaliseerd, door gebruik te maken van infographics, slideshows, cartoons, unieke video’s, en de resterende 10% zou moeten bestaan uit app gerelateerde functionaliteiten zoals weerbericht, verkeersinfo, immobiliën applicatie, ….

Op de komende INMA Tablet Summit in Cambridge (US) stelt Juan Senor, Partner van Innovation Media Consulting, de NewsSlate voor, een concept rond hoe nieuws op een tablet gepresenteerd zal worden in de toekomst. Zij die er niet kunnen bij kunnen zijn krijgen een herkansing op 8 december. Dan presenteert Juan Senor op Web Goes Mobile 2010 (BE) waar het thema ‘Tablets:New business for media’ centraal staat. De NewsSlate is ontwikkeld in samenwerking met Bermer Labs en stelt een plooibaar mobile device voor. Het is de laatste ontwikkeling in een reeks waarbij de content centraal staat. De idee is om verschillende formaten te integreren in een mobiel device al naar gelang de soort content: van braking news alerts tot achtergrond verhalen, slideshows, geanimeerde infographs, audio interviews, video clips en full movies. Geen idee wat je je hierbij moet voorstellen?

Hieronder een voorsmaakje.

Naast Juan Senor lichten ook Joris Van Heukelom (Sanoma) en Steve Wing (The Guardian) hun visie toe over succesvol nieuws brengen op de iPad. Het seminarie start op 8 december om 9u en eindigt om 13u met een networking lunch.

Inschrijven kan via http://www.webgoesmobile.be. MobileWeb, gespecialiseerd in de ontwikkeling van mobile publishing applicaties, staat in voor de organisatie.

Advertisements
Comments are closed.
%d bloggers like this: